Geloven is een hersenspinsel

Wat is geloven nu eigenlijk ?

Geloven is eigenlijk… gewoon een “hersenspinsel” van het menselijk brein.

Meestal als je zegt: ‘ik gelóóf dat …’ dan betekent dat dat je niet helemaal zeker van je zaak bent, maar je kunt ook zeggen: ‘Ik geloof in mezelf’ en dat geeft dan een indruk van zelfvertrouwen. Wat je ‘gelooft’ heeft echt een immense invloed op je psyche én je leven ! Kijk alleen al naar het concept van een ‘fixed’ en ‘growth’ mindset.

Jij bepaalt uiteindelijk zelf wat je gelooft !

Een ander soort geloven zijn de religies. Ikzelf heb eerlijk gezegd weinig op met een monotheïstisch geloof. Want als je bijvoorbeeld gelooft in God (Christendom) en dat Hij àlles gecreëerd heeft, dan heeft Hij dus ook Allah (Islam) en Mohammed en Hasjem of hoe ze dan ook allemaal mogen heten gecreëerd (of andersom)… ?

De Bijbel, de Koran, de TeNaCH etc. zijn allemaal geschreven door mensen en ook nog eens al ééuwen geleden, niet echt toegespitst op de tijd waarin we nu leven, dus waar blijft de relevantie dan en waarom kiezen mensen ervoor om zichzelf ondergeschikt te maken aan een Boek?? Willen ze zelf graag stil blijven staan in de tijd ? Vinden ze het fijn om tweedracht te zaaien ? Hebben ze geen vertrouwen in zichzelf ? En iedereen interpreteert de teksten weer anders, wat is dan precies ‘de waarheid’??  

Mijn inziens hebben al deze “geloven” de wereld meer kwaad dan goed gedaan, voorbeelden te over (en zelfs dat is nog een understatement).

Ook iets waar tegenwoordig veel in gelooft wordt zijn complottheorieën.
Complottheorieën bestaan al sinds mensenheugenis, al van ver voor ‘wie heeft president Kennedy nu écht vermoord?’ en ‘5G zorgt voor Corona’. Echter deze complottheorieën gaan over het algemeen wél met de tijd mee.

Het idee erachter: De ongrijpbare en exorbitant rijken ‘rule the world’, manipulatie/indoctrinatie ten top. Wat ik op zich best kan geloven, maar wat schiet ik daar zelf mee op ? Is het goed voor mijn gemoedsrust ?? Dat op zich is iets wat waarschijnlijk wel gezegd kan worden van religies, veel mensen vinden daar berusting in, alleen zo jammer dat ze er ook voor moorden…

Het klopt dat er onnoemelijk veel gaande is in de wereld waar wij, als ‘eenvoudige mensen’ weinig tot geen invloed op hebben. Maar waarom zou je dan stoppen bij wat nietige Menschen bedacht hebben ?

Waarom zou je het dan ook niet dóór kunnen trekken en geloven dat het hele Universum één grote complottheorie is ? En dat wij als mieren maar gewoon speelgoed zijn ?

Geloof wat je wilt, maar ik hou het gewoon bij:

 ‘Ik geloof in mezelf’!

Op zich wel grappig: de Godchecker

Geplaatst in Blogs, Gedichten en Gedachten.