Jong, blond, rondborstig èn slim ?!?

Al vanaf mijn allereerste stappen in de werkende wereld ben ik gestereotypeerd, tegengewerkt en zelfs gesaboteerd !
Jong & blond & niet onaantrekkelijk & slim gaan niet samen volgens de gangbare (vnl. mannelijke) mening…

Daarbij: De “doorsnee werkgever” ziet graag dat je in hetzelfde vakgebied gebleven bent want anders kunnen ze je “niet plaatsen”. Die zien niet (in) dat iemand wel eens op meerdere (vak)gebieden succesvol zou kunnen zijn.

♦ Een column over: Hoogbegaafd zijn in de werkende wereld.

Lees meer...

‘Het zit er wel in, maar het komt er niet uit…’

Van de misconcepties over hoogbegaafden word ik erg verdrietig:
‘Hij is toch zo slim ? Dan moet alles toch makkelijk gaan ?’
‘Hoezo is hij ongelukkig ? Ik wou dat ik zo slim was, dan wist ik het wel !’
‘Hoezo hij heeft uitdaging nodig ? Hij kan toch wel gewoon even een boekje lezen op de gang als de rest nog bezig is ?’

♦ Een column over: Onderpresteren, perfectionisme, faalangst en een fixed/growth mindset.

Lees meer...

Ik ben ‘Bijzonderling’ !

Gedurende mijn hele leven zijn er, om mij te omschrijven, woorden gebruikt als: apart, raar, anders, te gevoelig en irritant. Dat laatste omdat ik blijf doorvragen en/of omdat ik het vaak (regelmatig tot ergernis van anderen) bij het rechte eind blijk te hebben… Alsook: bijzonder, te open, te eerlijk, bijdehand, wijs en puur (als ik geluk had) om mij te omschrijven.

♦ Een column over: ‘Anders zijn’, niet in 1 hokje passen, (ongewenste) hulpvaardigheid en hoogsensitiviteit.

Lees meer...

To screen or not to screen ?

Onze kinderen groeien op met schermen: touchscreens, smartphones, tablets, laptops (in welk huis is nog zo’n logge pc te vinden?). Wat voor de Ouder/e generatie nog bijna ondenkbaar was is voor onze kinderen niet meer dan normaal.
Maar is die huidige ontwikkeling wel zo fijn ?
Het is lastig om een goede balans te vinden tussen ‘vroeger’ en ‘nu’, tussen geen schermen en te veel schermen.

♦ Een column over: Het effect van schermen, een balans proberen te zoeken en sociale aansluiting.

Lees meer...

Wanneer wordt mijn kind weer gelukkig ?

Het zal ergens rond zijn 4e jaar geweest zijn dat ik het woord ‘hoogbegaafd’ ontdekte en wat dat dan precies inhield. Heel eerlijk gezegd, ondanks dat hoogbegaafdheid op zijn school wel erkend werd, is mijn zoon vanaf dat moment al gaan onderpresteren en is hij nooit meer zo vrolijk geworden als hij was vóórdat hij naar school ging.

♦ Een column over: De ontdekking van ‘hoogbegaafdheid’, een ongelukkig kind en de zoektocht naar een passende school.

Lees meer...

Ik ben mooi

Ik kan vertederd raken
door ‘n mooie bloem of dier
wenen van een gevoelig lied
of lachen tot ik gier
maar ook verscheurd worden
door intens verdriet

♦ Een gedicht over: Hoogsensitiviteit en niet geaccepteerd worden zoals je bent.

Lees meer...

In dauw gehuld

Welk signaal
wordt door anderen ontvangen
waardoor er soms mist
in gedachten blijft hangen

♦ Een gedicht over: miscommunicatie (door aannames of andere verwachtingen ?)

Lees meer...

Verbondenheid

Wat maakt dat je je verbonden voelt ?
Is het begrip of dezelfde frequentie
is het de wens of de intentie ?

♦ Een gedicht over: Wat maakt dat je je verbonden voelt met iemand ?

Lees meer...

New beginnings

New beginnings..
where do you start
or will they just appear
like a blank piece of canvas
for a new piece of art

♦ Een gedicht over: Waartoe kunnen nieuwe dingen leiden ?

Lees meer...